Sunday, November 1, 2009

REKABENTUK industri yang canggih



Kita semua tahu bahawa pemanasan global sedang berlaku dan akan terus berlaku untuk beberapa tahun yang akan datang. Pemanasan ini menyebabkan ais di kutub utara dan selatan cair dan meningkatkan paras air laut dunia. Menurut kajian dan ramalan GIEC (Intergovernmental group on the evolution of the climate), kenaikan suhu dunia sebanyak 1 celcius akan meningkatkan paras laut setinggi 1 meter.

Jika dikirakan kembali kenaikan paras meter air laut akan menenggelamkan 0.05% Uruguay, 1% Egypt, 6% Netherlands, 17.5% Bangladesh and 80% Majuro di Oceania. Dengan yang demikian, 50 juta orang akan kehilangan tempat tinggal dan kebanyakkannya berada di negara-negara membangun.

Salah satu penyelesaian kepada masalah ini adalah Lilypad. Sebuah bandar canggih yang terapung pada permukaan laut dan sebahagian bandar ini berada di dalam air.Bandar ini boleh menempatkan seramai 50 000 orang dan direka supaya dapat bermandiri.Air hujan dikumpulkan dan digunakan untuk bandar ini disamping menggunakan tenaga solar sebagai tenaga yang boleh diperbaharui. Segala-galanya di bandar ini boleh dikitar semula dan digunakan kembali.

No comments:

Post a Comment